Hoe u met KPI’s uw Bedrijfsresultaten Verbeterd

KPI’s worden steeds belangrijker voor MKB-bedrijven die hun prestaties willen verbeteren…

Wat zijn KPI’s ?

KPI’s zijn Kritieke Prestatie Indicatoren (Key Performance Indicators) en hiermee krijg je snel inzicht in de  belangrijkste zaken van jouw bedrijf.

Voorbeeld van een KPI

Hieronder een voorbeeld van een KPI Debiteuren (Klanten)

Voor omzet zou je kunnen kijken naar maandelijkse omzet per klant, maar ook hoe snel bijvoorbeeld jouw klanten betalen.

Waarom zijn KPI’s belangrijk?

Als organisatie heb je een doel voor de korte en lange termijn en deze bepalen weer de  operationele doelstellingen. Met KPI’s kun je deze doelstellingen meten en volgen en waarnodig snel ingrijpen.

Hoeveel KPI’s?

Zoals zo vaak, geldt ook hier kwaliteit boven kwantiteit. Dus liever 5 goed berekende en veelzeggende KPI’s dan een lijst met 20 te gedetailleerde en veel minder belangrijke KPI’s. Dan krijg je het effect van “door het bos de bomen niet meer zien”.

Een goed dashboard bevat ongeveer 5 tot 10 KPI’s  en deze zijn dan onderverdeeld naar de belangrijkste afdelingen. Hierdoor kun je dan direct zien hoe je ervoor staat.

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op.

Dit bericht delen